Vår pedagogik

Öns Montessoriförskolas pedagogiska inriktning: Montessoripedagogik, musik, skapande och rörelseglädje

Before a child talks, they sing.
Before they write, they draw.
As soon as they stand, they dance.
Art is fundamental to human expression.

Maria Montessori ansåg att all skapande verksamhet ska höra intimt samman med arbetet i förskolan. Allt som barnen upplever måste de få möjlighet att bearbeta i skapande verksamhet. På Öns Montessoriförskola involveras de kreativa uttrycken i undervisningen. Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förmåga att skapa samt förmåga att uttrycka och kommunicera upplevelser, tankar och erfarenheter i olika uttrycksformer som bild, form, drama, rörelse, sång, musik och dans, Lpfö 18 s. 14.

På Öns Montessoriförskola utgår vi från läroplanen för förskolan, Lpfö 18 och binder ihop den med montessoripedagogiken och dess kursplan Montessoripedagogik i förskolan – en god start (Svenska Montessoriförbundet 2023).

  • Vi ser en trygg, lugn, tydlig och inspirerande miljö som den viktiga basen för barnens trivsel och utveckling av intellekt, motorik och sociala kompetenser.
  • Vi ser betydelsen av att det finns en dynamik mellan gruppen och individen och att vi lär oss av varandra i åldersblandade grupper. Åldersblandade grupper skapar en förståelse för olikheter och uppmuntrar till samarbete och hjälpsamhet.
  • Barn lär sig i meningsfulla sammanhang och vi utgår från barnens intressen och skapar sammanhang i lärandet. Leken har en viktig betydelse liksom de kreativa uttrycken såsom skapande i bild och form, musik, rörelse och dans.
  • Vi arbetar tematiskt och med mindre projekt.
  • Barnen har frihet att göra egna val. Detta blir väldigt tydligt i våra montessoriarbetspass.
  • Hjälp mig att hjälpa mig själv! Barnens inbyggda strävan mot att utvecklas till självständiga individer uppmuntras. I en förberedd miljö ger vi barnen tid och förutsättningar att tillgodose denna drivkraft. Vardagsövningar får ta plats, vilket stärker självkänsla, inflytande och motorik.

På Öns Montessoriförskola värnar vi om en välbalanserad dag och miljö. Barnen ska få uppleva både aktiva och lugna lägen. Om inte vädret hindrar oss är vi utomhus minst en gång om dagen. Efter lunch får förskolans alla barn möjlighet att ta det lugnt en stund. Barn med sömnbehov sover inomhus och övriga deltar i en lugn aktivitet som kan innehålla högläsning, muntligt berättande eller någon typ av avslappningsövning. Dagarna på förskolan följer tydliga strukturer. Barnen är engagerade i gruppaktiviteter som ger dem möjlighet att utforska och lära tillsammans. Det ges stort utrymme till det fria valet i våra montessoriarbetspass då barnen lär sig att göra egna val. Den betydelsefulla leken får också ta stor plats under dagarna på förskolan.

Montessoripedagogiken
Montessoripedagogiken är grunden i vår pedagogiska verksamhet. Läs gärna mer om denna pedagogik och hur vi arbetar praktiskt utifrån Maria Montessoris tankar under separat avsnitt.

Förutom att erbjuda barnen montessorimaterial värnar vi starkt om att bygga upp barnets egna driv och koncentration genom att utgå från barnets individuella utvecklingsfas och intressen. Observationer är grundläggande inom montessoripedagogiken. Genom att observera barnen i olika situationer får vi information om barnens behov och intressen.

Vi värnar om en vacker och förberedd miljö som skapar förutsättningar för barnet att utvecklas till självständiga individer. Miljön är anpassad utifrån barnens storlek. Barnen kan nå materialet på hyllorna utan att vara beroende av vuxna som hjälper till.

Vardagsövningar får ta plats och vi värnar om förskolans gemensamma miljö, vår gemenskap och barnens samarbete som sker i åldersblandade grupper.

Musik, skapande i färg och form, rörelse och dans
I vår verksamhet har vi pedagoger utbildade inom musik, dans och idrott. Dessa kompetenser är bärande krafter för att göra våra temastudier och projekt levande, inspirerande och utformade utifrån ett tydligt barnperspektiv. 

Pedagogerna är skapande förebilder och inspirerar barnen till eget utforskande i en tillåtande miljö.

Barns lärande sker genom kroppen, händerna och alla sinnen. Maria Montessori kallade händerna för själens verktyg.

De skapande uttrycken ger barnen möjlighet att förmedla tankar och känslor, stärker deras självkänsla och hjälper dem att bygga upp sina personligheter.

Tematiskt lärande
Vi arbetar med ett ämnesövergripande tema per läsår och det förekommer även mindre projekt. Med ett temainriktat arbetssätt kan barnens lärande bli mångsidigt och sammanhängande, Lpfö 18 s. 10. 

Temat väljs utifrån barnens intressen och planeras och växer fram i samspel mellan barn och personal. Vi ser den skapande verksamheten, musik och rörelse som viktiga inslag i det tematiska arbetet. Vi för in teater och drama för att fånga barnens intresse. Ofta förekommer någon eller några karaktärer som följer barnen genom temat för att skapa trygghet, glädje och inspiration. Ibland komponerar vi egna temalåtar.

Temat och de mindre projekten ger oss rika möjligheter till att arbeta med läroplanens mål. I temat deltar barnen på olika sätt utifrån mognad och intresse. Vi arbetar i 1-3 och 4-6 års grupper men även helt åldersblandat.

Inom temat och de mindre projekten får barnen möjlighet att göra egna individuella val samtidigt som vi skapar gemensamma upplevelser för hela barngruppen. Detta leder till att förskolans alla barn kan delta i de lekar och samtal som pågår och som alltid är starkt förknippade med barnens aktuella upplevelser. Nedan följer några exempel på teman från de senaste åren.

Temat – Det var en gång 
Barnen skapade en tidsmaskin och tillsammans med arkeologerna Bim och Bom förde vi oss tillbaka till olika tidsepoker.


Temat – Pippi på böcker


Temat – Tellus tell us
Temat växte fram utifrån barnens intresse för Marcus Wandts rymdäventyr som vi följde med stor spänning.