Montessoripedagogiken

Montessoripedagogikens grundtanke är att ta vara på barnets egen nyfikenhet och lust att lära.

Denna drivkraft bejakas genom en förberedd miljö som är tydlig, intressant och anpassad till barnets fysiska och psykosociala utveckling. Maria Montessori utvecklade även ett arbetsmaterial som barnen på Öns Montessoriförskola får bekanta sig med. Montessorimaterialet är ett komplement till förskolans övriga material och leksaker. På Öns Montessoriförskola vill vi förvalta Maria Montessoris pedagogiska tankar i vår samtid och utifrån de upplevelser som dagens barn möter.

    • Det absorberande sinnet
      Maria Montessori kallade detta sinne för den mänskliga naturens mirakel. Barn har förmåga att absorbera allt, utan urskillning. Barnets inlärning är omedveten och den tar inte på deras krafter. Aldrig någon gång senare i livet har barnet så lätt för att lära sig. Denna enorma förmåga till inlärning hos barn upp till sex års ålder tar vi vara på genom att erbjuda en förberedd och åldersblandad miljö. I de åldersblandade grupperna vistas barnen i en miljö med ett talat språk och med barn och vuxna som blir till förebilder i de sociala kontakterna. I en åldersblandad miljö lär barnen genom att absorbera sin omgivning.
    • Barnets inre drivkraft
      Barn har ett starkt inbyggt driv att utvecklas. På Öns Montessoriförskola strävar vi mot att hitta varje barns egen inre motivation för utveckling och lärande och ge barnet förutsättningar att själv lära sig. Vi utgår ifrån Maria Montessoris tankar kring barnets utvecklingsperioder. Vi kan sammanfatta förskoleperioden med nedanstående reflektion.
      Barn 0-3 år – Hjälp mig att finna mig själv!
      Barn 3-6 år – Hjälp mig att hjälpa mig själv!
    • Självständighet
      Barnens önskan är att den vuxne ska hjälpa barnet att hjälpa sig själv. Detta upptäckte Maria Montessori och hon menade att all onödig hjälp hindrar barnet i dess utveckling. För att hjälpa barnen i deras strävan mot självständighet ger vi dem tid, skapar en förberedd miljö och ger dem möjlighet att göra egna val. Förskola och hem samverkar och arbetar mot gemensamma mål. Små förändringar i t.ex. klädval (knytskor-kardborreskor) kan leda till stora skillnader för barnets upplevelse av oberoende.
    • Vardagsövningar
      Barn i förskoleålder är oftast mycket intresserade av att göra sådant som de ser sina föräldrar göra i hemmet. I vår montessorimiljö deltar barnen aktivt i vårt gemensamma arbete för en trivsam miljö och ett hållbart samhälle. Barnen involveras i vardagsövningar såsom att klä på sig, gå på potta och toalett, äta på egen hand m.m. Genom att ge plats för vardagsövningar lär sig barnet färdigheten, tränar motorik och självkänslan ökar. Vad gäller blöjavvänjning delar vi gärna med oss av goda råd utifrån vår erfarenhet. Öns Montessoriförskola går hand i hand med hemmet i barnets utvecklingsprocess och när blöja tas bort i hemmet är det en självklarhet att detta även görs under barnets vistelsetid på förskolan.
    • Förberedd miljö
      Den förberedda miljön är lugn, inbjudande, enkel att förstå och ger barnet frihet. Miljön ska locka barnet att bredda sina val och intressen. Barnen har tillgång till mattor som de kan välja att arbeta på om de inte vill sitta vid ett bord. På Öns Montessoriförskola anpassar vi den fysiska miljön till barnens storlek. Hyllor, bord och stolar är i barnens höjd. Barnen når leksaker och material. Glas, kannor och bestick är anpassade utifrån storleken på barnets hand. Miljön på Öns Montessoriförskola är vacker och hemlik. Mara Montessoris första daghem i Rom fick namnet Casa dei Bambini som översätts till Barnens hem.
    • Åldersblandat
      På Öns Montessoriförskola finns två avdelningar med barn i åldrarna 1-6 år. Montessoriförskolor har åldersblandade grupper och fördelarna är många. Barnen får uppleva olikheter och de utvecklar social kompetens och självständighet. Vi får en behaglig gruppdynamik då barnen befinner sig i olika utvecklingsfaser. Varje individ får möjlighet att utveckla sina olika färdigheter i sitt eget tempo utan tävling och jämförelse med andra. I åldersblandade grupper inspireras de yngre barnen av de äldre. De äldre barnen utvecklar empati och får dessutom möjlighet att befästa sina kunskaper och en bekräftelse på allt de lärt sig då de umgås med de yngre barnen. På Öns Montessoriförskola arbetar vi även i 1-3 och 4-6 års grupper. 1-3 års gruppen bryts ibland ner i en 1-2 och en 3 års grupp beroende på undervisningens mål. På Öns Montessoriförskola har vi ett barnråd där de äldsta barnen ingår. Det är ett tryggt forum för barnens utbyte av tankar och funderingar i samband med övergången mellan förskola och förskoleklass.
    • Frihet
      Genom att ge barnet frihet utvecklas självständighet och självdisciplin. Det finns däremot ingen riktig frihet om det inte finns gränser. Maria Montessori talade om en strukturerad frihet som innebär frihet inom vissa ramar. Ju mer självdisciplin barnet utvecklat ju mer frihet kan ges. Med självdisciplin menas att barnet uppträder ordnat för att det vill ha det så. På en montessoriförskola finns oftast ett lugn trots en stor aktivitet. Vi ser att denna gynnsamma miljö utvecklas då barnen får uppleva en strukturerad frihet.
    • Rörelse
      Barnet lär med hela kroppen och rörelse är av stor betydelse vid all inlärning och för hjärnans utveckling. Genom att involvera barnen och ge dem tid till vardagens sysslor får de en naturlig rörelseträning som dessutom stimulerar deras utveckling mot självständiga individer. På Öns Montessoriförskola får barnen rika möjligheter till rörelse både utomhus och inomhus. Vi tar tillvara på de naturliga rörelseinslagen under dagen. Leken får ta stor plats och vi dansar gärna och arrangerar rörelseaktiviteter av mer högintensiv art. Handen är själens verktyg och intelligensens instrument. När barnen får tillgång till konkret material som de kan beröra med handen eller uppleva med sina sinnen ökar koncentrationen. Denna typ av material berikar vi våra lärmiljöer med.
    • Montessorimaterialet
      Det finns ett rikt utbud av montessorimaterial som ska hjälpa barnen framåt i utvecklingen. På Öns Montessoriförskola kommer barnen i kontakt med vardagsövningar, sinnestränande material, material för språk, matematik och kultur.
    • Fredstanken
      Skall vi få fred på jorden måste vi börja med barnen. Det är Maria Montessoris egna ord och de säger mycket. Montessoriförskolor strävar mot att utbilda för fred. Det gör vi genom att lära barnen att samarbeta. Barnen går igenom olika utvecklingsfaser. Först vill barnen göra saker individuellt. Ju yngre barnen är desto mer vill de göra själva. De har behov av att lära känna sig själva. Det är en viktig process för att barnet sedan ska kunna förstå sig själv i förhållande till omvärlden. Då barnen blir lite äldre är det viktigt att de får möjlighet att umgås i grupp och träna sig i att samarbeta. På Öns Montessoriförskola lägger vi stor vikt vid att skapa förutsättningar för barnen att utveckla hjälpsamhet och omsorg mot djur, människor och miljö och en förståelse för att vi behöver varandra. Maria Montessori nominerades vid tre tillfällen till Nobels fredspris.